Wednesday, 9 September 2015

Awas Kopitiam Cap Ayam!

Sebut nama kopitiam, di mana-mana saja ada.

Ramai peniaga mahu buka restoran berkonsepkan nama kopitiam yang lazimnya menjual kopi, roti bakar dan telur setengah masak. 

Namun, jika dibuat tinjauan berapa banyak restoran kopitiam yang berjaya menambat selera pengunjung, jawapannya pasti mengecewakan.

Bagi TE, kebanyakkan kopitiam yang ada sekadar tangkap muat. 

Maksudnya, mereka tidak mempelbagaikan menu makanan dan minuman yang dijual sama ada menggunakan resipi sendiri ataupun melakukan sesuatu inovasi menjadi menu baru.

TE sempat mencuba satu restoran kopitiam ini yang agak terkenal dalam kalangan pengunjung dan mempunyai banyak cawangan.

Secara peribadi, makanan seperti nasi ayam, mi kari dan nasi tomatonya tidaklah sesedap mana seperti dalam gambar menu.

TE orang Ipoh. Jadi, warga Ipoh memang cukup juara bila sembang pasal mi kari mana yang sedap sebabnya mi kari adalah menu wajib sarapan pagi.

Berbalik kepada restoran kopitiam tadi, TE sendiri terkejut apabila air teh o ais limau dijual pada harga RM5.20! 

Terus terang, kalau nak kata rasanya hebat gila memang taklah tetapi persoalannya mengapa harga segelas air itu dijual terlalu mahal? 

Nak kata TE minum di KLIA, mungkin juga harganya sebegitu tetapi bukan. 

Ada kawan TE kata mungkin teh atau limau dalam air itu 'istimewa' yang diimport dari tempat yang jauh.

Bagi TE, ini bukan soal kalau tak mampu bayar kenapa makan di situ, tetapi soalnya jangan anggap pengunjung yang datang boleh sesuka hati dikenakan harga yang mahal. 

Apa yang diharapkan insiden ini menjadi pengajaran pada orang lain agar lebih berhati-hati dengan taktik kopitiam seperti ini.

Teringat TE dengan seorang peniaga (sebenarnya salah seorang pengurus kopitiam) di sebuah kampung terpencil yang berjaya tarik perhatian ramai pengunjung datang kerana makanannya memang sedap dan pengunjung dengan rela hati untuk membayarnya. 

- TE


No comments:

Post a Comment