Sunday, 30 August 2015

Maxis Tolong Jangan Perbodohkan Pengguna Setia!

Zaman sekarang bukan suatu yang pelik melihat sesiapa saja pakai telefon pintar yang mempunyai teknologi skrin sentuh.

Bukan juga pelik lihat promoter pusat membeli belah terkenal mempunyai iPhone 6 atau pekerja Bangladesh juga bergaya sentuh skrin telefon pintar mereka.

Situasi sebegitu menunjukkan bukan bermakna mereka yang pakai telefon pintar adalah orang kaya tetapi kemudahan melayari Internet lebih menarik perhatian pengguna.

Namun, persoalan timbul pakej pasca bayar atau pra bayar mana yang lebih bagus untuk pilihan pengguna?

TE sendiri pengguna pasca bayar Maxis sejak lebih sedekad sebelum itu juga sedekad bersama Celcom.

Namun, TE ingin berkongsi perasaan kecewa terhadap Maxis menerusi perkhidmatan kuota Internet mereka.

Tahukah anda, pengguna Maxis yang mengambil plan Iphone6 boleh memilih kuota Internet 4GB untuk tempoh sebulan atau kuota itu habis cepat mengikut masa penggunaan.

Untuk TE, Maxis akan memperbaharui kuota Internet setiap kali masuk 7 haribulan.

Tahukah anda apa akan terjadi apabila kuota Internet sudah habis dipakai?

Secara logik pengguna akan memikirkan untuk membeli tambahan kuota dengan caj tambahan seperti RM48 untuk 1GB.

Malah, sebagai alternatif sepatutnya pengguna boleh memperbaharui kuota baru jika membuat bayaran penuh tanpa menunggu tarikh 7 haribulan berkenaan.

Namun, jawapan yang diberikan staf bahagian khidmat pelanggan Maxis cukup mengecewakan apabila menyatakan "kuota hanya diperbaharui sekali dalam sebulan dan tidak ada kena mengena dengan bayaran bil!."

Apakah staf Maxis ini waras dengan apa yang diperkatakannya? 

Mungkin staf ini tak sedar atau kurang diberi latihan secukupnya mengenai situasi pengguna telefon pintar pada zaman sekarang lebih kepada menggunakan Internet berbanding membuat panggilan.

Persoalan yang TE ajukan mengapa jika bil sudah dibayar penuh tetapi kuota Internet tidak boleh diperbaharui segera dan sebagai peringatan jangan sesekali berkata pada pengguna tidak faham soal "kuota Internet tiada kaitan dengan bil".

Sebagai makluman untuk staf Maxis, pengguna setia seperti TE menggunakan kuota Internet bukan PERCUMA atau sebagai hadiah gores dan menang! 

Sebaliknya, TE sama seperti pengguna telekomunikasi lain yang MEMBAYAR setiap perkhidmatan yang digunakan.

Jangan menyusahkan pengguna apabila pengguna sendiri sudah menjelaskan bayaran bil dan berusahalah memberi perkhidmatan terbaik serta mesra pelanggan!

TE berharap insiden ini menjadi panduan pada pengguna lain agar lebih berhati-hari dengan taktik licik syarikat telekomunikasi seperti Maxis ini yang tidak menghargai erti KESETIAAN sebagai pengguna! 

- TE 




No comments:

Post a Comment