Persoalannya, panel insurans iaitu bengkel yang membaiki kereta pemegang polisi mereka sama ada boleh dipercayai atau tidak.
Bab percaya atau tidak memang suatu yang sukar dijangka.
TE adalah pemegang insurans Takaful Ikhlas dan terbabit dalam satu kemalangan di satu selekoh berdekatan Plaza Tol MEX Putrajaya pada bulan lalu.
Kereta TE dirujuk panel insurans tersebut ke satu bengkel yang kononnya terkenal di Balakong.
Sebagai pemegang polisi insurans kita hanya berserah pada syarikat insurans untuk menguruskan segalanya.
Namun, 'kecederaan' kereta TE membabitkan bumper hadapan dan lampu sebelah kanan pecah, pintu sebelah pemandu dan bumper belakang siap dalam tempoh 2 minggu!
Memang hebat bila siap cepat tapi seperti dijangka hasilnya juga 'hebat' apabila cat pada badan kereta dibuat cincai dan aircond tiba-tiba jadi tak sejuk.
Bengkel tuntut kos daripada syarikat insurans sebanyak RM6k ++.
Kali kedua TE datang terpaksa complaint pasal aircond. Mereka buat tanpa banyak soal tapi untuk 'touch up' balik cat perlu masa anggaran 3 sehingga 4 jam.
Mengapa pemengang polisi insurans perlu buang masa datang berulang kali untuk complaint?
Rupanya bukan saja TE yang alami situasi sama tetapi pada masa itu ada dua lagi mangsa buat aduan yang sama.
Moral of the story, lain kali buat kerja jangan cincai. Duit claim sudah masuk, jangan kencing customer maa!
Itu customer bukan repair free atau pinjam you punya duit.
Sejarah TE guna lebih 10 jenis kereta daripada Toyota, Perodua, Proton sehingga Nissan, dah bermacam kaki kencing TE jumpa kat bengkel macam ini.
Apapun, TE orang Ipoh tetap salute pomen Ah Yan (Silibin) dan Ah Mun (tukang cat Pasir Puteh) yang memang jujur dalam kerja.
Mereka bukan nak kaya cepat tapi buat kerja memang pastikan hasilnya terbaik sehingga pelanggan puas hati dengan bayaran yang berbaloi.
- TE
No comments:
Post a Comment